Poprvé za 200 tisíc let zažíváme na úrovni lidské společnosti zkušenost, že odměna může přicházet za minimální úsilí nebo dokonce zdarma. Že může být nadbytečná či dokonce škodlivá. V minulosti byla odměna zřídkakdy zadarmo – kdo si aktivně neobstaral potravu nebo nezískal sociální přijetí, nepřežil. Odměna byla vzácná, rychlá, krátce trvající a další den bylo třeba usilovat o přežití znovu. Množství odměn, kterými je většina dětí či mladých lidí obklopena v současnosti, je v porovnání s našimi předky neúměrně vysoká.
Molekulou ovlivňující naši motivaci, energii, pozitivní myšlení, paměť a soustředění, touhu vstát a udělat něco, schopnost překonávat překážky, ale také třeba snížit množství inzulinu vylučovaného ve slinivce, je DOPAMIN: chemická látka, která přenáší signály mezi nervovými buňkami v našem mozku. Když děláme něco, co nám přináší potěšení nebo když dosáhneme vysněného cíle, hladina dopaminu v mozku stoupá a motivuje nás opakovat tyto činnosti.
Dopamin byl evolučně myšlen jako rychlá a krátce trvající odměna za úsilí, která má motivovat ke stejnému úsilí i v budoucnu. Nepočítalo se s tím, že vynalezeme tolik způsobů, jak tento dopamin produkovat v těle rychle a bez jakékoli námahy. Že celá generace dětí bude vyrůstat za neustálé stimulace dopaminu vystavením internetu, technologiím, sociálním sítím, nadbytku nových podnětů, sladkostí, hraček a možností.
S dopaminem se totiž v těle nezvyšuje jen motivace, ale také hladina stresových hormonů jako je adrenalin či noradrenalin, a hladina krevního cukru. Současně se rozvíjí návykové chování, které souvisí s tím, co se v těle po dopaminovém nárůstě děje. Poté, co dopamin v těle vystoupá nad základní hladinu (něco nás potěší), vždy následuje snížení dopaminu POD původní základní hladinu. Čím větší nadšení pociťujeme a čím rychlejší je jeho nástup, tím větší propad (a následná touha bolest necítit a potěšení opakovat) bude následovat.
Příroda měla dobrý důvod, proč v našem mozku naprogramovala odměnu s tímto následným pocitem nedostatku. Nepočítala s tím, že budeme žít v takovém nadbytku, že pokud se dospělý či dítě pár dnů či dýl nezvedne ze židle, nic se nestane. Jejím cílem naopak bylo, abychom po jakékoliv malé odměně měli chuť opět vyrazit do akce a postarat se o svůj kmen či rodinu.
Pokud je však u dětí většinu dne stimulovaný odměňovací systém bez jakéhokoliv úsilí a pauzy, energeticky, motivačně i emočně se dítě dostává po krátkodobém potěšení do stále většího motivačního a energetického propadu. Tento DOPAMINOVÝ DEFICIT je jedním z hlavních příčin nárůstu úzkosti, deprese, sebepoškozujícího chování v současné generaci dospívajících.
1. Rychlý dopaminový nárůst je doprovázen rychlým dopaminovým propadem pod jeho základní hladinu a následnými pocity úzkosti, deprese, apatie, a touhou chtít danou činnost opakovat: více času na tabletu či telefonu, delší počítačovou hru, další zmrzlinu či čokoládu, další dárek z katalogu. Čím častější a rychlejší je tento dopaminový nárůst, tím k většímu emočnímu propadu, nespokojenosti, neklidu či naopak apatii následně vede. Pokud je odměňovací systém v mozku neustále stimulován bez jakéhokoliv úsilí či pauzy, dítě se po krátkodobém potěšení dostává do stále většího motivačního a energetického propadu. Tento dopaminový deficit je jedním z hlavních příčin nárůstu úzkosti, deprese a sebepoškozujícího chování v současné generaci dospívajících. Mezi hlavní příznaky dlouhodobého nedostatku dopaminu patří únava, apatie, ztráta motivace, depresivní pocity, úzkosti, nedostatek energie, problémy se soustředěním, nespavost, vnitřní napětí, chuť na sladké a zvýšená potřeba vnější stimulace.
2. Dopamin hraje významnou roli v mechanismu závislostí. Mozek nerozlišuje mezi malou či velkou odměnu: mezi hračkou, zmrzlinou či lajkem na facebooku a třeba tím, když člověk získá dobrou práci, peníze či partnerku či partnera. Pokud nám nějaká činnost způsobuje velké uvolňování dopaminu, náš mozek bude chtít tuto činnost opakovat a začne vyžadovat postupně větší dávky dopaminu, aby dosáhl stejného pocitu potěšení jako před tím.
3. Preferování rychlých, snadno dosažitelných zdrojů dopaminu ovlivňuje negativně schopnost mozku soustředit se, učit se, dovést úkol do cíle a nacházet radost v dlouhodobějších činnostech. Dochází k přeprogramování mozku na očekávání odměny, bez které dítěti chybí motivace či dokonce zažívá výkyvy nálad.
4. Neustálá stimulace mezolimbické nervové dráhy neboli „cesty odměny“, která uvolňuje dopamin do předního mozku a udržuje motivaci k určité činnosti skrze touhu po odměně. Pokud je dítě příliš často vystavováno odměně ještě před začátkem činnosti (dostane čokoládu, aby vyšlapalo kopec, nebo je mu slíbená hračka po zvládnutí úkolu), ztrácí zájem o činnost samotnou a pozornost je směřována výlučně k získání odměny.
5. Výjimečně citlivou na výkyvy dopaminu je skupina dětí neurodivergentních – dětí s atypickým fungováním mozku, s ADHD, PDA, dětí hypersenzitivních. Kromě toho, že tyto děti mají obvykle nižší základní hladinu dopaminu (horší soustředění, výdrž, motivace, výkyvy nálad), využívají krátkodobá potěšení formou odměn (dočasné zvýšení dopaminu formou např. trávením času na internetu, sociálních sítích, hraním her, neustálého toužení po nových podn) na regulaci nervového systému, tj. snížení vysoké hladiny stresu či časté poplachové reakce. Časté odměny formou krátkodobého zvýšení dopaminu jim jinými slovy pomáhají vypořádat se s chronickou hladinou stresu, zbavit se napětí, úzkosti či neustálého pocitu ohrožení.
6. Stejně tak je citlivou na výkyvy dopaminu skupina dětí s traumatickým zážitkem, dětí s PTSD, se zážitkem zneužívání, chybějícího pocitu bezpečí v dětství či celkového přijetí rodičem.